Aprílový jarno-ZIMNÝ tramp
Mrazivý vander v Slanských vrchoch
Malá Fatra, hrebeňovka
Po hrebeni Čergova
Poznanie nepoznaného v Slanských vrchoch
Túlačka po Slanských vrchoch
Po hrebeni Vihorlatu
Po hranici cez Poloniny
Z Telgártu do sedla Súľová
Po hrebeni Volovských vrchov
Krížom cez Slovenský kras
Slanské vrchy, pohorie s úchvatnými výhľadmi
Kanada, okolo Hurónskeho jazera k Niagarám
Nórsko, rafting na rieke Sjoa, Trolltunga, Bergen
Na Lazy
Na Lazy

Na Lazy Zabezpečil som si nejaké nové veci do výbavy. „Lieháč“, „Drievkáč“ a chel som znova skúsiť VBL. Bolo už načase odskúša [ ... ]

Toto si chcem prečítať
Niagara Falls v noci
Niagara Falls v noci

Niagara Falls v noci Voda bola všade! Mierny vánok roznášal jemné kvapôčky vody navôkol. Soviak si vybral svoj Batman plášť, ktorým stra [ ... ]

Toto si chcem prečítať

Plavba do Nórska a tunel pod Oslom

norsko-papuckyLoď spoločnosti ColorLine triedy Superspeed bola dostatočne veľká na to, aby sme necítili vlny ani na otvorenom mori. Mala 10 palúb, pričom prvé dve boli technické a nachádzali sa pod čiarou ponoru, 3. až 5. paluba bola určená pre kamióny a autobusy, paluba Na šiestej palube určenej pre osobné autá, sme zaparkovali aj my. Na 7. palube sa nachádzala recepcia, obchody a menšie reštaurácie. Reštaurácie boli aj na 8. palube. Na 9. palube boli kajuty pre pasažierov. Pri tejto plavbe sa nevyužívali, lebo plavba mala trvať len nejaké 3 až 4 hodiny, podľa počasia. Paluba 10. bola vyhradená pre personál. Z palúb 7 až 9 bolo možné vyjsť von na vonkajšie paluby, kde sme sa mohli kochať morom a počasím. Počasie v čase vyplávania nebolo nič, moč, bolo zatiahnuté a fúkal nepríjemný studený vietor. O nejaké dve hodinky sa počasie umúdrilo a vykuklo slnko, mraky sa rozplynuli. Aj nálada na palube bola veselšia. Už bolo až príliš teplo hlavne, ak sa obliekalo podľa počasia v Hirsthalse.

norsko-oslo-tunelAko sa vonkajšia teplota dvíhala, tak sa dvíhal aj počet ľudí na vonkajších palubách. Celé Nórsko je krajina kontrastov a začalo sa to tu na lodi. Na spodnej palube som zbadal blondínečku, ktorá mala na sebe pulóver s kožeňákom, nejaké leginsy a na holých chodidlách plážové papuče - žabky.

Trocha ma prekvapilo, že na lodi nebol otvorený ani jeden jediný Dutty Free Shop. Zmenáreň bola otvorená, tak som zamenil pár erváčov z fondu. Mohli sme zameniť viac, lebo kurz bol veľmi výhodný a bez poplatku, čo sme ale vtedy nevedeli. Celá plavba trvala také 4 hodinky, ktoré dobre padli. Trocha sme si natiahli nohy, odpočinuli sme si.

Po tom, čo loď pristála pri móle v prístave Larvik v Nórsku sme začali opúšťať loď: Prišla colná kontrola... Keď colník zbadal ako máme naložené auto hneď, sa domyslel, že ideme na rybačku. Vysvetlili sme mu, že ideme na rafting na rieku Sjoa, tým sme si získali u neho sympatie a bez kontroly nás pustil ďalej a poučil nás o výslovnosti slova Sjoa (čítaj šjóóa).

 

norsko-osloPodľa plánu sme mali popozerať Oslo a prvú noc prespať niekde za Oslom, aby sme boli bližšie k cieľu našej cesty. Oslo je pekné mesto, ktoré sme pozreli tak, že sme šli po diaľnici a zrazu pred Oslom tunel a z tunela sme vyšli za Oslom. Potom sme sa vrátili, že ideme do centra a zase tunel, nechceli sme vyjsť zase za Oslom, tak sa Slavo otočil v tuneli a vyšli sme na povrch niekde v Osle. Dvakrát sme prešli okolo parku v blízkosti nejakej vysokej školy, až sme to nakoniec vzdali a povedali sme si, že budeme pokračovať ďalej. Takže Oslo sme videli z auta a to dokonca dvakrát!

 

Pripravil som drobné a mohli sme vyraziť. V Nórsku sa za niektoré cesty a diaľnice platí. Funguje to podobne ako v Chorvátsku, len mince sa nedávajú na konci cesty človeku, ale na začiatku a do automatu. O tom koľko je potrebné zaplatiť sa v dostatočnom predstihu dá dočítať na informačnej tabuli. Čo je skvelé. Toto sa nám veľmi zišlo na ceste späť v meste Kristiansand na takom miernom kopčeku.

norsko-cesta-mapaVybrali sme smer na Lillehamer, keď sme si zrátali koľko áut je na diaľnici a koľko by sme mali platiť, tak sa Slavo rozhodol, že bude počúvať navigačné a pôjde podľa neho, lebo ho to ťahalo mimo hlavnú cestu. Odbočili sme smerom na Gjovik. Cesta prechádzala po miernych kopcoch, popri riekach a jazerách.

 

Konečne sa splnil Soviakov sen a nechal sa vyfotiť pri značke „Pozor Los!“ O 20.20 h. sme došli k názoru, že je potrebné korigovať návrh navigácie s mapou, čo sa nám aj podarilo. Raz smo kukal do mapy ja, potom Slavo a nakoniec sme to zisťovali aj pomocou navigácie. Samozrejme Soviak s Johnnym sa rehotali ako kone, lebo im to pripomenulo podobnú suituáciu v Chotvátsku. Vpravo nič, vľavo nič a ani pred nami žiadna cesta.

 

norsko-vecerUž bolo dosť neskoro, a bolo potrebné myslieť aj na večeru, preto sme vošli medzi polia jahôd a Slavo sa snažil nájsť cestu k jazeru, čo sa mu aj podarilo. Kto sa plesol do studeného nórskeho jazera? Ja veru nie! Najedli sme sa a pokračovali ďalej v ceste. Stále bolo vidno, zaujímavé. Slnko o 22.30 h. bolo tak vysoko ako u nás o 18.30 h. Potom nám svitlo, veď sme ďaleko na severe a bolo leto a včera bol najdlhší deň na severnej pologuli. Bolo to super. Šli sme po bočných cestách a preto Slavo šiel troche rýchlejšie, lebo nepredpokladal, že nám niekto bude merať rýchlosť. Tak ako s mýtom, tak to bolo aj s kamerami. V dostatočnom predstihu o statickej kamera, ktorá fotila previnilca pri prekročení stanovenej rýchlosti informovala tabuľa. Prešli sme okolo Lillehameru, čo bola len taká väčšia dedina. Nakoniec v Nórsku všetky usadlosti boli roztiahnuté a preto sa mohlo stať, že cez jednu dedinu sme šli aj 30 kilometrov. Na kopcoch bol ešte sneh. V zime tu môže byť celkom rušno, ale zato tma ako v riti.

norsko-spanok

 

Do dediny Faukstadt, ktoré bolo najbližšie nášmu kempingu a raftingu, sme došli niekdy pred polnocou a za vidna. Nečuduj sa od severného polárneho kruhu sme boli vzdušnou čiarou vzdialený tak 150 km. Noc ani nenastala. Okolo 01.00 h. sa začalo trocha viac šeriť a o 02.00 h. sa už začalo brieždiť. Zobudili sme domáceho a ubytoval nás vo vigvame, ktorý bol na doskách. Mohli sme si aj rozložiť stan, no veľmi sa nám nechcelo. Zaľahli sme spať.

 

sipka-pokr

Pridať komentár