Túlanie sa okolo Šimonky
Okolo Čiernej hory a Oblíka
Staré chajdy a výstup na Čiernu horu
Na Muráni s Milanom
Zima v Slanských vrchov
Cez Veterník

Cez Veterník Ak si sa poriadne zapozeral na jeden z posledných obrázkov v predchádzajúcom článku už iste tušíš, že hamaku som zavesil…  [ ... ]

Toto si chcem prečítať
Slanské vrchy I.

Slanské vrchy I. Ďalší z mojich stručných popisov trampov, ktorým niekedy nerozumiem ani ja!

Slovenský raj 2012 - III. časť

Trasa: Košice – Spišská Nová Ves – Košiarny briežok – údolie Lesnice – Klauzy – Sokolia dolina – Hamburgerky – Tomašovská Belá – Hamburgerky – Podlesok – Spišská Nová Ves – Košice

Trvanie: 27. septembra 2012 - 30. septembra 2012
Prítomný: Všetci 5 alebo 6, občas štyria, traja, miestami len dvaja

Vyterigali sme sa na poschodie a zaľahli sme spať. V noci dážď bubnoval po streche a sem-tam aj dosť hlasno, takže bol problém zaspať. Možno aj kvôli tomu, že bolo teplo. Oproti minulej noci sme boli vyššie a bolo zamračené, takže bolo určite teplejšie. Noc predtým bolo jasno a boli sme omnoho nižšie.

Deň tretí - nedeľa

sr-2012-tomasovská-bela-vyhladRáno som si nastavil budík na 06.00 h., no vedel som, že Novisovi bude zvoniť budík o 06.15 h., takže som si ešte hovel. Najedli sme sa, napili v rámci možností, lebo vody sme mali biedne. Zbalili a okolo 07.46 h. sme sa vybrali – smer záver Sokolej doliny.

Poriadne som si pozrel miesto, kde som minul značku, aby som si to zapamätal. V Raji sa stávajú veci… Pozri si príbeh o tom ako som na Tomašovskej belej so svojou drahou polovičkou nevedel nájsť veci, keď sme sa vracali od vody (príbeh bude doplnený neskôr).

Prišli sme k Veľkej poľane a tu nás Novis upozornil, aby sme šli po značke, ktorá šla v lese. Tak sme sa z Veľkej poľany vrátili a šli sme po zelenej značke. Ideme, kecáme o tom ako niekto nedostal úver, bo raz, či dvakrát sa o pár dní omeškal s platbou. Rúbanisko, kam až oko dovidí, samozrejme, že sú vyvrátené aj stromy so značkami. Už hodnú chvíľu som značku nevidel, tak na to upozorním aj ostatných. Novis vybral mapu a zavelil: Ideme správne, to len obchádzame Veľkú poľanu a tu musíme hore. Šli sme po zvážnici, ktorá mierne stúpala, potom nabrala vodorovný smer a nakoniec pozvoľný smer dole. Znova som mal pochybnosti o tom, či ideme správne. Soviak sa na to všetko vysral a to doslova. Vyžobral od Novisa antibakteriálne utierky, ktorým si vytrel riť a všetko navôkol.

sr-2012-hamburgerky-1Už som viac-menej tušil, kde sme, no úplne som o tom bol presvedčený až, keď som zbadal presvitanie oblohy pomedzi stromy na kraji zrázu. Boli sme na Tomášovskej belej. Novis mi nechcel veriť, no po tom, čo som skorigoval mapu so svetovými stranami sa nechal presvedčiť. Ja som navrhol, aby sme šli doprava, kde skôr či neskôr rezneme žltú, vyjdeme na Klauzoch a cez koryto Bieleho potoka dôjdeme na Čingov, kde sa už uvidí.

Soviak zaprotestoval, hlavne, ak si spomenul na náš posledný wander, ktorý sme tiež skončili na Čingove a potom sme šli pešo do Smižian na zastávku autobusu, potom do Smižian na vlakovú zastávku a nakoniec sme došli až do Spišskej na vlakovú stanicu.

sr-2012-mala-polana

S týmto mojím návrhom nikto nesúhlasil. Tak sme šli ďalej po ceste, ktorá čoraz viac klesala, až nakoniec sme došli k bodu, kde sme znova začulipodľa Soviaka – medveďa. Podľa nás ostatných to bol znova len jeleň. Tu sme sa mali rozhodnúť, či ideme dole, lebo Tomašovská belá sa v tomto mieste delí a skaly sú prerušené, takže by sme mohli zísť dole do údolia Bieleho potoka.. Ani s týmto návrhom nikto nesúhlasil. Tak sme šli po zvážnici, ktorá začala obchádzať kopec a mierne stúpala. Nakoniec už som vedel, kde vyjdeme. Tam kde sme začali stúpať do kopca, kde sme, podľa Novisa, len obchádzali Veľkú poľanu.

Áno bolo to tak! Ďalšia porada s prihliadnutím na čas a dĺžku cesty sa rozhodlo, že sa vraciame na Hamburgerky odtiaľ na Malú poľanu a odtiaľ na Podlesok a potom sa uvidí.

sr-2012-kysel-zaverNa Hamburgerky sme došli okolo 09.51 h. a padla poznámka, že sme kľudne mohli spať do 09.00 h. Slavove nohy na to zareagovali uuááááá. Pokračovali sme po ceste na Malú poľanu, po tej žltej, z ktorej sme my spolu so Slavom včera prišli. Smädný bol už každý. Ja som si osviežil ústa 2 kvapkami vody z listov, nebolo to nič-moč, no aspoň mi trocha zvlhli pery. Tak sme došli o10.28 h. na Malú poľanu, kde sme si trocha odpočinuli.

sr-2012-sucha-bela-klastorisko

Odtiaľ to už bolo len 13 minút na záver Suchej belej, kde je trocha nižšie prameň. Tam sme došli a vyzeralo to tak ako v nedeľu na korze v Košiciach. Skočil som po vodu, len som šiel dole na Kyseľ, pričom voda bola aj bližšie ne Suchej belej. Ani to neľutujem, lebo som videl srnu ako skackala odo mňa nejakých 7 metrov. Keď som sa vrátil s vodou, dorazili všetci a už si pochutnávali na vode z Suchej belej. Od záveru Suchej Belej sme pokračovali po ceste, ktorá viedla aj na Kláštorisko, neskôr sme z nej odbočili a šli sme smerom na Podlesok. Tu sme si trocha rezli cestu, čo ani trocha neľutujem, lebo cesta viedla krásnym lesom, dole kopcom. Nakoniec sme vyšli pri prameni, ktorý bol pravdepodobne v rekonštrukcii. A tu…

Došiel najsamväčší macher, že či ide dobre na prielom Hornádu. Jemne sme mu vysvetlili, že ide zlým smerom, lebo tu je červená značka a prielom Hornádu je na modrej. On sa nás snažil presvedčiť, že červená je vlastne premaľovaná modrá. Potom mu Novis polopatisticky vysvetlil, že voda a hlavne Hornád nikdy nebude tiecť do kopca! Potom sa otočil a odišiel.

sr-2012-k-podleskuSoviak si ešte natrel svoje boľavé nohy, nejakou mastičkou od Novisa. Ma to dorazilo už na stanici, kde mu priniesol lieky na tlak!

Kopec to teda bol poriadny! Ešte dobre, že sme šli dole. No aj tak to bol nápor na nohy, hlavne na moje členky. Občas som stúpil zle…

sr-2012-pramen-nad-podleskomTak sme viac-menej pokope došli na Podlesok, kde sme zistili, že nám nejde žiadny spoj. Tak sme si dali pivko, zavolali taxík, ktorým sme stíhali o 14.59 h. vlak R 605 Dargov v Spišskej. Nastúpili sme, pričom vlak bol dosť plný, preto sme sedeli každý zvlášť. Cestou som si aj schrúpol, vôbec si nepamätám Margecany. V Kysaku som sa prebral a preto som neprespal Košice, čo sa ľahko mohlo stať, lebo vlak pokračoval ďalej.

Tak skončil náš tramp v Slovenskom raji.

Pozn: Fotografie nie sú v primeranom slede s príbehom v článku

Štatistka trasy
Prejdených: 33,62 km
Prevýšenie: 1335 m
Klesanie: 1345 m
Celú prejdenú trasu si môžeš pozrieť na linku, ktorý na vyžiadanie môžem zaslať.