Túlanie sa v mrakoch
Poznanie nepoznaného v Slanských vrchoch
Po hrebeni Vihorlatu
Smer Burda

Smer Burda Pamätám sa na moje prvé prespanie vonku (to bolo na Lazoch), to bolo dávno, keď som bol ešte mladý a krásny. Teraz som u [ ... ]

Toto si chcem prečítať
CN Tower v Toronte

CN Tower v Toronte  Prešli sme cez park Bobieho Rosenfelda. Otvoril sa nám priestor a mohli sme pozorovať obrovský stavebný boom. Všade sa [ ... ]

Cez Vlašskú lúku

Predchádzajúce časti:

Bol som unavený, to je fakt. Na nohách som mal ešte stále snežnice a po celodennom nosení som už cítil ich váhu. Pozrel som sa na vyjazdené koľaje na lesnej ceste. Bolo rozhodnuté.

Noc v známej búde

Prešiel som búdu na Malej Márovke, ktorá bola v horšom stave ako tá na Veľkej. Dal som si dole snežnice, ako tak som si ich upevnil na batoh a pokračoval som smerom na Veľkú Márovku. Nohy si povedali: Konečne! Plecia: Prečo?

Rozhodol som sa, že prespím znova v tej búde, kde som spal minulú noc. Keby som to bol vedel už ráno, tak by som batoh nevláčil so sebou…

Búda na Malej Márovke, Slanské vrchy  A som tu znova! Veľká Márovka, Slanské vrchy

Vyvaroval som sa chybám, ktoré som urobil minulý večer, teda konkrétne týchto troch:

1. Hodinky, predtým ako som si ich dal na ruku, som vložil do vrecka.
  2. Jeden koniec hamaky som si prestrčil cez škáru, tak, aby sa mi nezašprajcovala. Bolo to super, akurát kým sa hamaka pohojdávala vydávala škrípavý zvuk.
  3. Druhý koniec hamaky som zauzlil uzlom s poistkou. Potiahnem šnúrku a uzol sa rozviaže.

Večer na Veľkej Márovke – opäť

Na Veľkú Márovku som došiel okolo 17.00 h., čiže skoro v rovnakom čase ako včera. Dnes však bolo viac zatiahnuté. Bolo menej svetla, ale teplejšie.

Na palici sa vytvoril ľad, ktorý svojou váhou tiež prispel k mojej nepohode, Slanské vrchy  Búda, kde som strávil noc, Malá Márovka, Slanské vrchy

V termoske som ešte mal nejaký ten hlt teplého čaju, ktorý som vypil. Hamaka sa už kolísala, tak bolo načase sa najesť. Pustil som sa do prípravy vody. Asi hodinu mi trvalo, kým som rozpustil sneh a mal dostatok vody.

Dal som si polievku, tam som potreboval asi 0,5 l. Urobil som si liter čaju do termosky a do druhej som si nalial horúcu vodu asi 0,6 l, aby som mal aj na ráno.

Večera z lyofilizovanej stravy

Ešte pár deci vody som potreboval na zaliatie lyofilizovanej stravy, ktorú som chcel vyskúšať. Ešte doma som si na obal napísal výraznou fixou množstvo potrebnej vody a čas na rehydratovanie. Bola to dobrá rada od Chodca. Kto by teraz čítal tie drobné písmenká.

Mal som lyofilizované jedlo od MX3 Aventure veľký sáčok s hmotnosťou uvarenej stravy 400 g. Nalial som horúcu vodu do sáčku, poriadne premiešal dlhou lyžičkou. Celý obsah som zaistil nepriedušným vzduchovým uzáverom, ktorý bol na sáčku. Celé som to zabalil do mikiny, aby obsah tak rýchlo nevychladol.

Bežkár, ktorý vstával skoro, Slanské vrchy  Stromy na okraji Vlašskej lúky, Slanské vrchy

Po 15 minútach som sáčok vybral, otvoril som ho.  som to cítil! Ochutnal som ryžu s gulášom z hovädzieho mäsa. Samozrejme to nebol guláš s veľkými kusmi mäsa, skôr s menšími, tak do veľkosti cca 0,5 cm. Ryža bola mäkká. K jedlu som nemal žiadne výhrady. Vôňa skvelá, chuť rovnako. Vynikajúce a bolo toho dosť. Naozaj.

Už som vôbec nebol hladný, cítil som plnosť v žalúdku a ešte mi ostalo asi 1/3 obsahu. Premohol som sa a pomaly som tlačil do seba aj posledné sústa tohto skvelého jedla. Zašiel som aj do rožka a vyškrabal som posledné zbytky. Veď nenechám tu hotové jedlo. Do rána by to vychladlo a možno by som mal aj nejakého návštevníka, ktorý by mal na tie zbytky zálusk.

• Lyofilizácia (gréc. lyein = uvolniť, pozbaviť + philos = majúci vzťah k niečomu) je termín na označenie procesu odstránenia vody zo zmrazených produktov.

Cez Vlašskú lúku

Noc bola teplá. Najmä, ak to porovnávam len s minulou nocou. Bolo zatiahnuté, hviezdy v noci nebolo vidno vôbec. Bolo len -8° C. Zajtra som musel odísť, čo najskôr.

Ráno som v spacáku neleňošill. Zbalil som sa raz-dva, zvládol som dokonca aj zápas so zimným spacákom, ktorý som znova narval do obalu. Viac-menej úspešne.

Posed a strom na Vlašskej lúke, Slanské vrchy  Ďalší strom na okraji Vlašskej lúky, Slanské vrchy

pred ôsmou hodinou rannou som bol na nohách a vykračoval som si aj so snežnicami k Malej Márovke. Všimol som si, že niekto už tadiaľto prešiel s lyžami. Asi niekto skoro vstáva, stopy boli čerstvé.

Asi v polovici cesty na Malú Márovku som stretol toho bežkára. Nie, nedobehol som ho! Už sa vracal späť. Dal si takú rannú prechádzku. Niekedy tie bežky majú niečo do seba.

A už som bol pri Vlašskej lúke. Krásne nasnežené, posledné dva dni mrzlo, teda vrchná vrstva snehu bola dostatočne pevná, aby ma uniesla so snežnicami aj s batohom na chrbte. Prišla chumelica, začalo husto snežiť. Slnko sa skrývalo za ťažkými mrakmi, ktoré boli plné tancujúcich snehových vločiek. Pekné stromy stojace na krajoch, len dotvárali celkovú krásu tohto miesta.

Snehová metelica na Vlašskej lúke, Slanské vrchy  Snehová metelica a slnko svieti, Vlašská lúka, Slanské vrchy

Ani som nesledoval smer, kam mám ísť. Približný smer som mal, tak som prešiel Vlašskú lúku a na druhej strane som sa napojil na nejaké stopy, ktoré viedli smerom dole. Nič viac som nepotreboval. Neskôr som zistil, že som zišiel zo zelenej turistickej značky, ale nestratil som ju.

Do Skároša

Cesta do Skároša bola… No jednoducho dlhá. Väčšinou som klesal, čo mi nevadilo. Keď som prechádzal potok Márovku, tak som si odskočil na chvíľu aj do Maďarska odskočil na chvíľu aj do Maďarska.

Ľad a sneh vyrobil na konároch prekrásne výzdoby, Slanské vrchy  Hra svetla a ľadu na konároch stromov, Slanské vrchy

Snežnice som si z nohy nedával dole. Nie snehu už nebolo skoro vôbec, len ľadu na ceste bolo až-až. Snežnice majú hroty na spodku, preto som nemal obavy, že by som sa pokĺzol. To, že sa blížim musel počuť každý. Snežnice na zľadovatenej ceste vydávali poriadny rachot.

Stretol som jedného turistu, ktorý šiel na Skárošskú vyhliadku a odporúčal mi prebrodenie Márovky vyššie, lebo v spodnej časti má veľa vody. Výborná rada, akurát, kde je spodná časť?

Ďalšie stromy na jednej z mnohých lúk v okolí Skároša, Slanské vrchy  Na skok do Maďarska, Slanské vrchy

Zišiel som už celkom dole, kde som už videl výraznejšie stopy po mechanizmoch. Dal som dole batoh a aj snežnice. Jasné, že som si nevybral nesmeky, ktoré som tiež mal zo sebou. Na zľadovatenej ceste som sebou párkrát skoro hodil o zem.

Skároš a cykloturistika

Už som videl domy v Skároši a blížil som sa k brodu. Vody bolo dosť, ale nerobilo mi to problém prejsť. Áno, namočil som sa, vlastne len moje topánky. Tentoraz som nebol vo vode tak hlboko ako v piatok pri brodení Židovského potoka.

Kameňolom, Skároš, Slanské vrchy  Skároš, horný koniec dediny, Skároš, Slanské vrchy

Vyšiel som pri vrchnom konci dediny, pri pamätníku, kde na kopci šantili deti. Obzrel som si prístrešok, ktorý bol celkom nový a hneď vedľa neho nabíjací stojan pre elektrobicykle.

Asi vedeli prečo ho dali práve tu. Túto trasu som na bicykli šielCez kopce do Maďarska“. Nasledujú kopce, ktoré dajú zabrať, či už svalom alebo akumulátorom. Ja som ich cítil v svaloch.

Skároš, horný koniec dediny s prístreškom a cyklonabíjačkou, Slanské vrchy  Pohľad na Košice zo Skároša, Slanské vrchy

Zišiel som do stredu dediny, miestami som sa musel vyhýbať autám, ktoré brečku z topiaceho sa snehu rozstrekovali všade okolo.

Prológ

Chcel som toho prejsť viac, ale nie vždy je to o množstve prejdených kilometrov. Veľmi ma prekvapila táto časť pohoria Slanské vrchy. Najviac ma zaujalo:

1. Altánky, kruhového tvaru.
  2. Východ slnka na Veľkej Márovke.
  3. Nočný mráz a cesta snehom po úbočí Malého Miliča a Suchej hory.
  4. Stromy na Vlašskej lúke.

Štatistika trampu:

Prejdených: 25,4 km
Stúpania: 894 m
Klesania: 894 m
Celú trasu si môžeš pozrieť na linku: trasa celého trampu.

Fotografie si môžeš pozrieť vo fotogalérii.

Bol to ďalší super zimný vander!