Na Muráni s Milanom
Cykloturistika podhorým Slanských vrchov
Novoročný výstup na Šimonku
Zimnou Muránskou planinou
Z Guľapaľagu na Chatu Volovec...
Z Guľapaľagu na Chatu Volovec

Z Guľapaľagu na Chatu Volovec Vrcholili horúčavy. V betónovej džungli bolo na nevydržanie. Blížil sa víkend a teploty mali ešte o pár stu [ ... ]

Toto si chcem prečítať
Slovenský raj 2012 - Smer Kláš...
Slovenský raj 2012 - Smer Kláštorisko a ďalej

Slovenský raj 2012 - Smer Kláštorisko a ďalej Pri Trstenom potoku neďaleko Letanovského mlyna ma zarazilo turistické značenie. Na hríbiku sa [ ... ]

Toto si chcem prečítať

Smer Burda

Predchádzajúca časť:

Odchádzame z Voniacej smer Burda, Muránska planinaPamätám sa na moje prvé prespanie vonku (to bolo na Lazoch), to bolo dávno, keď som bol ešte mladý a krásny. Teraz som už len krásnyuž len krásny. Možno sa rovnako cítil aj Milan, ktorého čakala prvá noc pod širákom. Ak sa širákom dá nazvať ten jeho klobúk.

Pojedli sme niečo zo zásob, urobil som čaj s využitím dažďovej vody spod okapu chaty. Dostatočne dlho som ju varil, aby bola zdravotne nezávadná. Čaj s kapitánom (mám na mysli Morgana a nie toho druhého z parlamentu), tiež dobre padol.

Výhľad z Voniacej Milana nenadchol. Keď zoberiem do úvahy, že dlhé roky žil vo výške okolo 2000 m. n. m. a rovno z okna mal výhľad na štíty Álp, tak sa mu ani nedivím.

Nebudem to tu už ďalej naťahovať. Určite si zvedavý, kde spal Milan. Milan si vybral tvrdú drevenú verandu chaty, miesto mäkkého sena. Divné...

Noc na Voniacej

NPR Šarkanica, Muránska planinaJa som si natiahol hamaku v senníku. Mal som strechu nad hlavou a nemusel som rozbaľovať ani celtu. Zaľahol som a spal som bez prebudeniado rána.

To isté však nemohol povedať Milan. Napriek tomu, že mal nafukovaciu karimatku, ktorá dokáže vyrovnať drobné nerovnosti a pod sebou mal aj časti karimatiek, ktoré nosím ako podsedák, nemohol hovoriť o mäkkom lôžku.

Budil sa často a hore bol už skoro ráno. Snažil sa vyplniť si čas, kým sa nezobudím. Ako tak si upratal ležovisko a chystal raňajky

Mňa zobudila vôňa dymu, ale ani som sa nepohol, aby som si mohol vychutnať ešte pár posledných chvíľ sladkého ničnerobenia. Pohojdával som sa v hamake a vychutnával som si krásu tejto chvíle.

Ranné telefonáty

Napriek tomu, že sme si chceli prežiť štyri krásne dni na Muránskej planine, bez rušivých vplyvov civilizácie, nie všetko vyjde, tak ako by sme si to želali.

Niečo je aj o zodpovednosti, tak chceš‑nechceš musíš riešiť veci, ktoré ťa aj tak neminú. Dopadlo to tak, že po pár telefonátoch Milan zistil, že musí byť vo firmev pondelok. Tým sa výrazne zmenil náš itinerár.

Ranným slnkom osvetlená lúka za Šarkanicou, Muránska planina  Oddychujem za Ostricou, Muránska planina

Naraňajkovali sme sa. Ja som bol ešte trocha rozbitý po včerajšku a nemal to na svedomí kapitán, ale skôr to teplo a slnko. Pobalili sme sa a už o 08.00 h. sme vyrážali smerom na Ostricu a Sivákovú (Javor). Trocha stúpania, a potom to už bolo také lážo‑plážo.

Ostrica a Siváková

Cesta nebola náročná, aj keď ja som ešte stále pociťoval príznaky úžehu. Prechádzali sme lúčkami, lesom, menej otvorenou krajinou. Zelená turistická značka sa nám strácala, aby sa mohla znova nečakane objaviť.

Nemali sme sa kam ponáhľať a tomu som prispôsobil aj odpočinky. Milan s tým nesúhlasil a vždy ma hnal ďalej. Len zalamoval rukami, že znova odpočívam. Dali sme si jeden odpočinok na päť minút, z ktorého bola asi hodinová prestávka.

Prechádzame lúku za Ostricou, kde sa nám zapotrošila zelená značka, Muránska planina  Zopár jahôd a malín som zjedol, Muránska planina

Hneď na to som sa dal do jedenia lesných plodov (maliny, jahody). Pár hrstí som zjedol a výrazne som si na nich pochutil. Okrem toho, že boli chutné, ma aj dostatočne osviežili.

Niekde za Ostricou, keď sme práve prešli väčšiu lúku, sa nám značka stratila. Zišli sme z kopca a naďabili na zvážnicu, kadiaľ práve prechádzal cyklista.

Zvážnica, po ktorej sme šli, Muránska planina  Cyklista, jediný živý tvor, ktorého sme zatiaľ videli, Muránska planina  Blížime sa k Sivákovej, Muránska planina

Dozvedeli sme sa, že sme mimo značku, čo pre nás nebola novinka. Na zvážnici prechádzala lyžiarska trasa, takže už som bol približne v obraze, kde asi sme. Aj cyklista nás nasmeroval k Sivákovej. Po chvíli sme opäť objavili zelenú turistickú značku. Asi o 10 minút sme boli na Sivákovej, ktorú miestny volajú Javor.

Rozhodnutie na Sivákovej

Keďže Milan musel byť v pondelok vo firme, tu sme sa museli rozhodnúť, ako ďalej. Vlastne, ktorým smerom sa vydať. Tu na Sivákovej muselo padnúť rozhodnutie.

Odpočívam na Sivákovej, Muránska planina  Pod nami je dolina Dudlavky, Muránska planina  Dolina Dudlavky a chata Stožky, Muránska planina

Mali sme dve možnosti:

1. Ísť na Nižnú Kľakovú (voda) a ďalej na Studňu (voda) a Piesky odkiaľ by sme už v pondelok doobeda bez problémov zbehli do Muráňa.
    Alebo
  2. Ísť na Burdu, kde sme si mohli dať čapované pivo a čakal nás aj Zdeno, s ktorým som si už predtým dohodol ubytovanie. Problém tejto druhej možnosti bol v tom, že do Muráňa by sme to mali dobrých 7 hodín cesty a to sme museli švihať.

Vyhrala druhá možnosť, neviem prečo

Smer sedlo Burda

Už som sa dal do poriadku, najmä po tom, čo som sa aj na Sivákovej hodil do trávy. Ležal som asi pol hodiny. Ležal by som aj dlhšie, keby ma Milan nebol znova hnal.

Odtiaľto to nebolo už také strašné. Cesta viedla prevažne smerom dole, aj keď čiastočne po odlesnenom svahu. Tu sme mohli nabrať stratený čas a ísť rýchlo.

Nedalo sa! Milan sa poflakoval vzadu a nestíhal. To nie je možné! Do kopca ide ako keby sa pre to narodil a dole kopcom nestíha. Nakoniec z neho vyšlo prečo nestíha. Bolí ho päta. Na chôdzu dole kopcom je päta dosť dôležitá.

Znova „Cesta 4K“

Ocitli sme pred časťou cesty, ktorú sme s Biancou nazvali „Cesta 4K“. Bližšie vysvetlenie názvu je v tomto článku: Ku koňom cez K4, Muránskou planinou s Biancou

A ja som dúfal, že tam nájdem presne to, čo som vždy našiel, keď som tade prechádzal. Ani tentoraz som sa nesklamal. Čučoriedok bolo neúrekom. Zjedol som pár hrstí.

Čučoriedky na "Ceste K4", Muránska planina  Parí sa z doliny Dudlavky, Muránska planina

Kým sme jedli čučoriedky, nebo za nami začalo tmavnúť. Milan ma znova hnal a to bolo len okolo 12.30 h. Vedel som, že na chatu to už nie je ďaleko, tak kam sa plašiť. Aj vodabola blízko, tak prečo to náhlenie?

Voda

Úspešne sme zdolali „Cestu 4K“ a už sme boli pri vode. Zhodili sme batohy, naplnil som 0,75 l fľašu vodou a vypili sme ju. Vypili… Skôr ja som ju vypil. Voda sa začala valiť aj z oblohy.

Keď ju nemáš je zle, ak ju máš, tak jej máš neúrekom a aj odtiaľ, odkiaľ to ani nechceš.

Najhoršie je, ak si na púšti a máš vodu v kolene. (Kultúrna vložka)

Ja som naplnil fľašu s vodou ešte das (univerzálna východniarska jednotka, das toľko, das liter, das kilo, das meter) 4 krát. Milan ma pre menoval na ťavu, lebo toľko vody vypiť videl len ťavu a mňa.

Sedeli sme na kraji cesty v pršiplášťoch a čakali sme, kedy prestane pršať. Dážď nakoniec ustal.

Dolina Dudlavky

Po ceste sa nám otvárali výhľady do doliny Dudlavky, odkiaľ sa rýchlo vyparovala voda, ktorú zo sebou priniesol krátky dážď. Vlhkosť sa výrazne zvýšila a teplota zasa neklesala.

Sem tam sme zahliadli aj chatu Stožky, ba aj cestu, ktorou budeme musieť zajtra ísť. Radšej som na ňu nemyslel. Šiel som ju v opačnom smere, teda smerom dole a bol som rád, že ju nemusím šľapať.

Došli sme bez problémov k hríbiku Pod Vysokým vrchom, odkiaľ do sedla Burda to je len na skok.

Štefanova chata alias chata Burda

Tak som si povedal, že si z Milana vystrelím. Vedel som, že z tohto smeru chatu Burda nevidno, ale vidno Štefanovu (nech mu je zem ľahká) chatu. Ak bude zamknutá, tak mi to bude hrať do karát.

Vyšlo to presne tak, ako som to plánoval. Štefanova chata zatvorená a ja som začal lamentovať, že Zdeno asi musel preč a chatu zatvoril.

Fabova hoľa, od sedla Burda, Muránska planina  Štefanova chata v sedle Burda, Muránska planina

Milana prešiel smiech, lebo celou cestou hovoril o tom, že si dá pivo a v kľude sa vyspí. Už sa aj zložil pred chatou. Ja som sa šiel pozrieť na smerové tabule, ktoré boli asi 10 metrov ďaleko. Volal som ho, nech príde.

• Poď sem, Milan! – volal som ho.
  • Ber aj batoh – upresnil som.
  • Načo? – jeho nudná odpoveď.
  • Ber batoh a poď sem. – naliehal som.
  • Zasa ma chceš fotiť s batohom na chrbte. Nechce sa mi. - ukončil to.
  • Len zober batoh a poď sem. – otočil som ho.

Nakoniec prišiel aj s batohom ledabolo prehodenom cez ľavé plece. Víťazoslávne a s potmehúdskym úsmevom som mu ukázal najspodnejší smerovník s nápisom:

Terénne informačné stredisko BURDA
Národného parku Muránska planina

Pod tým znak Národného parku Muránska planina, Štátnej ochrany prírody a tie dva najdôležitejšie symboly v rámčeku:

burda ikony

Zistil, že som si z neho vystrelil a kľudnou chôdzou sme vyšli na chatu Burda.

Chata Burda

Došli sme k chate Burda, kde maZdeno spoznal, veď sme tu boli aj s partiou 12. 10. 2017. S Milanom sme si objednali dve pivká z Prednej hory, kým sa čapovali, tak sme zašli k vode, kde sme sa dokonale ochladili. Ja som si šiel po spodky. Kým som sa vrátil, tak Milan už bol celý umytý a mňa to len čakalo.

Panoráma zo sedla Burda, Muránska planina

Potom už sme sa len rochnili v lúčoch horúceho slnka a zo studeným pollitrákom piva v ruke. Dali sme si ešte Rangerský guláš a hoveli sme si na verande chaty Burda.

Zasa odpočívam pred chatou Burda, Muránska planina  Chata Burda, Muránska planina  Slovenská vlajka pri chata Burda, Muránska planina

S plným bruchom a spústou voľného času sa Milan odplichtil hore a dospával, to čo nedospal na Voniacej. Ja som prešiel okolie a nakoniec som sa aj ja natiahol na lavičku rovno pred chatou Burda

Čo bolo podvečer a v noci? A ako sme došli do Muráňa? Čítaj ďalšie pokračovanie. Aj to sa dozvieš.

Fotografie si môžeš pozrieť vo fotogalérii.

Kone, kravy, somár, sysle a sokol