Po hrebeni Vihorlatu
Potulovanie sa východnými úbočiami Slanských vrchov
Túlanie sa okolo Šimonky
Okolo Čiernej hory a Oblíka
Staré chajdy a výstup na Čiernu horu
Na Muráni s Milanom
Hore na hrebeň

Hore na hrebeň Mal som pár dní voľna, tak prečo to nevyužiť na menší tramp. Voľba padla na Volovské vrchy. Toto pohorie je pre mňa veľk [ ... ]

Toto si chcem prečítať
Muránska planina v zime, Mrzne...
Muránska planina v zime, Mrzne, stále mrzne

Muránska planina v zime, Mrzne, stále mrzne V spacáku som sa tlačil s 1,5 litrovou fľašou plnej vody, plynovou kartušou a rožkom. Kartušu a  [ ... ]

Toto si chcem prečítať

Ráno na Tomašovskom výhľade, Slovenský raj 2012

Trasa: Košice Spišská Nová Ves – Košiarny briežok – Bikšová lúka – Čingov – Tomašovský výhľad – Letanovský mlyn – Prielom Hornádu – Kláštorná roklina – Kláštorisko – Kyseľ náhradná trasa – Malý Kyseľ – Biskupské chyžky, Hamburgerky – Veľká Poľana – Malá Poľana – cesta divej zvery – Veľký Sokol – Rothova dolina – Červeňák – Glacká cesta – bývalá horáreň Glac – rázcestie Malá poľana – Veľká poľana – Biskupské chyžky, Hamburgerky – Klauzy – pod Tomašovským výhľadom – Čingov Smižany – Spišská Nová Ves – Košice

Trvanie: 27. -  30. októbra 2012

Prítomný: Ja

Mal som dva týždne voľna a plánoval som, že pôjdem do Raja na Tomašovský výhľad pofotiť štíty Tatier ožiarené východom slnka. Naplánoval som si trasu rýchlikom z Košíc v sobotu ráno okolo 4. hodiny, tak, aby som stíhal osobák v Spišskej Novej Vsi do Spišských Tomášoviec a východ slnka na Tomašáku je môj.

Deň prvý – sobota

srm-1-tatryNakoniec do dopadlo trocha inak, no možno aj trocha viac ako inak. Už v piatok večer som vedel, že sa mi nebude chcieť vstávať, tak som si odložil odchod na nedeľu. V sobotu okolo 13.30 h. som sa začal baliť a zisťoval som podrobnosti o odchode vlaku. Zistil som, že môj plánovaný rýchlik o 4. hodine v nedeľu nepremáva. Chcel som odložiť odchod na pondelok. Moja milovaná polovička ma doslova vyhnala ešte v sobotu, bolo mi to trocha podozrivé… Neváhal som, taká príležitosť sa naskytne možno raz v živote :-) Narýchlo som sa zbalil a stíhal som rýchlik o 16.07 h. Trocha irónia, lebo som šiel tiež o štvrtej, akurát, že nie ráno ale o 12 hodín neskôr.

srm-1-kosiarny-briezokV Spišskej som vystúpil a namieril som si to k letisku a odtiaľ na Košiarny briežok. Podarilo sa mi odfotiť Tatry pod zapadajúcimi lúčmi slnka. Samotnú kompozíciu mi trocha špatili vežiaky v Spišskej. Keď som vošiel do lesa pri Košiarnom briežku už bola celkom slušná tma. Cestou som stretával ľudí, ktorí si už svietili baterkami, no ja so svojím ostrým zrakom som baterku nevytiahol. Veď kto by zablúdil v Raji? Prečítaj si ako som minul odbočku na Hamburgerky. Plán bol taký, že by som prespal v senníku v údolí Lesnice, kde som bol s partiou pred dvoma týždňami. Na Bikšovú lúku som dorazil už za svetla mesiaca a hviezd. Tam som si spomenul na možnosť, ktorá ma celkom oslovila. Ostal som na Bikšovej lúke, veď aj tak sa budem musieť tadeto vracať, ak chcem zájsť na Čingov.

srm-1-pohlad-do-sennikaOstal som na Bikšovej lúke a v spomienkach som sa vrátil do čias, keď na lúke bol ešte aj udržiavaný prameň, lebo tie zásoby vody, ktoré som bral z domu boli fakt len núdzové. Tak som sa vybral hľadať prameň. Mokriny a bahniská diviakov som našiel na prvý šup, no piť z toho vodu? Započúval som sa do nočných zvukov a v pozadí som začul slabučký zvuk žblnkotajúcej vody. Prameň to síce nebol, no bola to tečúca voda. Nabral som si vody a šiel som si uvariť aspoň polievku. Áno sáčkovú. Na niečo zložitejšie som nemal čas ani chuť. Bolo dosť neskoro a aj teplo vyzerá ináč. Rozložil som varič a o chvíľu som si už uchlipkával z horúcej polievky. Zistil som, že v tom zhone som doma zabudol lyžicu, nič hrozné, veď polievka sa aj chlípať. A teraz rýchlo spať, kým mám pocit plného brucha. Vonku už poriadne sadla Róza Gutenbergerová (po našom obyčajná rosa). Našťastie som mal strechu nad hlavou a sucho pod sebou. No zaspať ani za svet. Jednoducho som nebol zvyknutý chodiť tak skoro spať. No čo mám robiť sám za tmy, bez ohňa na Bikšovej lúke. Tu som chodieval spať s kurami a s nimi som aj vstával. Aj keď kury nevstávajú o 03.00 h., aby stihli východ slnka na Tomašáku.

srm-1-sennikRáno, ak je ráno o 03.00 h. tak, áno ráno som sa zobudil, zbalil a vyrazil som na cestu na Čingov. Cestou som si dal jednu Milu (aby som upokojil situáciu, bol to keks a nie niekto z mäsa a krvi),  a takto posilnený som pokračoval vyvreskujúc tmavým lesom na Čingov. Prečo som vyvreskoval? Čierno-čierna tma. Mesiaczapadol za Matku božiu, hviezdy sa stratili pod príkrovom hmly. Značku som ani nenašiel a ani som si nechcel dať námahu, aby som ju vyhľadal. Smer som mal správny, maximálne niekde reznem rieku Hornád. Vedel som, že potok Lesnica, by mal byť naľavo odo mňa a kým som ju neprekročil, tak bolo všetko OK. Šiel som po peknej lesnej ceste, ktorá ma niekam viedla až…

Až som došiel na odbočku a vďaka mojím vynikajúcim orientačným schopnostiam som vybral ten správny smer. Veď, čo už mal som šancu 50 na 50, aby som sa strafil. Asi po 30 minútach sa nejako častejšie začali objavovať chaty. Prestal som s hulákaním, aby som nepobudil prípadných sedmospáčov, aj keď o 04.15 h. aj ja zvyknem ešte spať. Keď som medzi stromami zaregistroval nejaké svetlá, hneď som vedel, že kde som. Jasne niekde na Čingove, alebo na Košiarnom briežku (ale tomuto som ani ja nechcel veriť). Tak som došiel k prameňu na Čingove. Poriadne som sa napil, umyl a zobral som si zásoby vody, lebo na Tomašáku voda netečie, veru nie!

srm-1-cingov-pramen  srm-1-cingov-parkovisko  srm-1-tomasovsky-vyhlad

Od prameňa som zišiel dole k mostu cez Hornád, ktorý som prešiel a ocitol som sa na spodnom parkovisku. Odtiaľ bolo na Tomašák okolo 45 minút, čo nebolo tak zlé. Východ slnka som stíhal, ak nebudem veľmi kufrovať. No tu to nie je ako v Slanských, tu sa veľmi kufrovať nedá, lebo buď mi zahatá cestu Hornád, alebo nejaký neschodný zráz a do dedín by som hádal nezablúdil. Vykračoval som si tmou a zistil som, že bez svetla by som bol nahratý.

srm-1-tomasovsky-vyhlad-1  srm-1-tomasovsky-vyhlad-matka-bozia  srm-1-tomasovsky-vyhlad-tatry-2

Čelovka je skvelá vec! Len nesmieš mať klobúk a nesmieš veľmi dýchať, keď sa zráža dych. Na klobúk som si čelovku neupevnil, aj keď som sa o to pokúsil. A na hlave to nefungovalo, lebo ako som dýchal tak sa svetlo odrážalo od vlastného dychu, ktorý sa v tomto počasí menil na paru a na ceste som tým pádom skoro nič nevidel. Svietil som si čelovkou, ktorú som mal v ruke a v pohotovosti som mal aj do diaľky svietiacu baterku (ozn. DSB), ktorou som si občas kontroloval cestu.

srm-1-tomasovsky-vyhlad-tatry  srm-1-na-tomasovskom-vyhlade-1

Ak sa vyberieš na wander v tme má to niekoľko výhod:
1. Nevidíš pred seba, čo ťa čaká, či malý kopec, či šľapák ako sviňa.
2. Cesta ubieha jedna radosť, veď kvôli čomu by si sa zastavoval, keď aj tak nič nie je vidno.
3. Sluch sa ti zbystrí jedna radosť.
4. Príjemne ťa prekvapí zistenie, že už si v cieli svojej cesty.

srm-1-tomasovsky-vyhlad-udolie-bieleho-potoka  srm-1-tomasovsky-vyhlad-udolie-hornadu

Na nevýhody si tak narýchlo nejako neviem spomenúť :-)
1. Nevieš, čo máš pred sebou, nevieš čo ťa čaká a tým pádom si nevieš zadeliť sily.
2. Potkýnanie o každý jeden konár a kameň, ktorý si nevšimneš a čo ťa nenormálne spomaľuje.
3. Počuješ aj to, čo nechceš.
4. Nikdy nevieš, kedy dorazíš do cieľa svojej cesty.
5. A v neposlednom rade, všade je čierno-čierna tma.

Tak nejako som sa ocitol na Tomašáku, kde som prišiel s poriadnym predstihom okolo 05.30 h.

srm-1-kolisky-1  srm-1-na-tomasovskom-vyhlade

Čo s načatým večerom? Prezliekol som sa do suchého. Už som bol dosť vysoko na to, aby som hmlu nechal pod sebou, objavili sa hviezdy. Súhvezdie Orion sa mi aj podarilo odfotiť s 30 s. časom. Zaujímavé, že aj taký krátky časový interval postačuje na to, aby bola pozorovateľná rotácia zeme. Hviezdy boli trocha natiahnuté. Hmla sa začala dvíhať v intervaloch a miestami už nebolo vidno ani hviezdy. No paráda, pomyslel som si. Terigám sa tu a nič nebude vidno. Tak som sa aspoň naraňajkoval. Zjedol som proviant, ktorý mi pripravila moja Janka a uvaril som si kávu. Mal som také super jednorázové dávky instantnej kávy, ktoré zvyknú byť vlepené v časopisoch. Ako na potvoru tak mi to, samozrejme až po otvorení, spadlo do tej vriacej vody. Vyberať podlhovastý sáčok instantnej kávy, do ktorého už stihla vojsť horúca káva, nie je žiadna sranda. Kávu som mal na prstoch, na dlani jednoducho všade. Káva ma trocha prebrala. Už sa pomaly začalo brieždiť a hmla začala stúpať. Neskôr už bolo vidno aj štíty Tatier, ktoré sa občas schovali za závoj hmly. Zopár záberov sa mi podarilo zhotoviť.

srm-1-slovensky-raj-slnecne-ranoSlnko vyhuplo a krásne osvetlilo údolie Hornádu, ktoré sa ešte utápalo v hmle. Sem tam zafúkal mierny vetrík, ktorý stúpajúce chuchvalce hmly zoradil do pásov.Vyčnievali len vrcholce Čertovej sihote, Matky Božej, Kolísky a Geráv. Už som sa chystal, že si zbalím svoje náčinie, keď tu zrazu došiel človek, ktorý tiež chcel využiť pekný víkend. Šiel dokonca tým smerom ako ja, len on šiel dole k Hornádu a ja som šiel po žltej, popri hranici lesa a extravilánu obcí.

srm-1-muchotravkaCesta ľahká, pohodlná s minimálnym stúpaním a klesaním. Až na konci pred Letanovským mlynom začína cesta klesať. Tu sa cesta napája na červenú značku. Odtiaľ kúsok k modrej značke (Chodník Horskej služby) vedúci cez Prielom Hornádu. Tu pri Trstenom potoku ma zarazilo značenie, lebo sa písalo, že ku Kláštornej rokline to je 28 minút. Aj keď pripočítam, zastávky kvôli fotografovaniu, tak ten čas platí pre mladých zdatných turistov, ktorí nemajú na sebe žiadnu záťaž a nie pre mňa, ktorý vláči na chrbte ťažký batoh.

Trvalo mi to 1 hodinu a 15 minút. Ďalšia vec, čo ma neteší, je zrušenie chodníka hore na Kláštorisko Zelenou roklinou. Táto cesta bola super, lebo bola blízko k Letanovskému mlynu a hore sa dalo dostať rýchlo. Zrušili ju, budem musieť vypátrať prečo ???