Po hrebeni Vihorlatu
Potulovanie sa východnými úbočiami Slanských vrchov
Túlanie sa okolo Šimonky
Okolo Čiernej hory a Oblíka
Staré chajdy a výstup na Čiernu horu
Na Muráni s Milanom
Wander s Biancou v Slovenskom ...
Wander s Biancou v Slovenskom raji - Čertova sihoť

Vander s Biancou v Slovenskom raji - Čertova sihoť Ráno prišlo skoro, našťastie! Cítil som sa ako robotník utláčaní majetníckym továrnik [ ... ]

Toto si chcem prečítať
Cyklotúry, cyklovýlety - tipy,...
Cyklotúry, cyklovýlety - tipy, inšpirácie

Cyklotúry, cyklovýlety - tipy, inšpirácie Moje cyklotúry, výlety s bicyklom, s kamarátmi i bez nich. Možno nájdeš inšpiráciu na dobrú cy [ ... ]

Toto si chcem prečítať

Slovenský raj 2012 - Cesta späť cez Biely potok a Čingov

Hmlisté ráno v Slovenskom rajiZnova som si usušil spotené veci, ktoré som mal na sebe a zaľahol som spať. Noc bola lepšia, lebo nefúkalo a bolo bezvetrie. Uvažoval som, už zakuklený, kadiaľ sa vydám domov, mal som na možnosť z viacerých variánt:

1. Na Malú poľanu a Podlesok po červenej, teda tak ako som šiel minule s partiou.
2. Cez Glac, popri Červeňáku do Zajfu, cez Staretnskú pílu do Stratenej.
3. Znova na Malú poľanu, odtiaľ na Kláštorisko, cez Čertovu sihoť na Čingov a do Smižian, alebo až do Spišskej.
4. Na Kláštorisko odtiaľ dole po žltej do Prielomu Hornádu a do niektorej z dedín, najskôr asi do Letanoviec.
5. Po trase objaviteľov, ako sme šli minule (čo sme si urobili 2 hodinovú prechádzku) na Tomašovskú Belú a reznúť si to dole do doliny Bieleho potoka, ďalej na Čingov a do Smižian, alebo až do Spišskej.
6. Po zelenej smerom na Glac a potom dole po tom strmáku do doliny Bieleho potoka, ďalej na Čingov a do Smižian, alebo až do Spišskej.

Slovenský raj, cesta na KlauzyTak som jednotlivé trasy prebral:

1. Toto som zvrhol hneď, lebo som to mal ešte v čerstvej pamäti a vedel som, že z Podlesku na 98 % nepôjde žiadny spoj, aj keď bol pracovný deň a šlapať až do Hrabušíc, žiadna sláva...
2. Keby som nebol na Červeňáku včera, tak by som tade šiel určite, no tiež to nebolo nič moč. Túto trasu som šielnespočetne krát.
3. Na Kláštorisko po červenej? Bŕŕŕ, to teda nie. Na Kláštorisko jedine cez rokliny!
4. Platí to isté, čo pri bode 3., ale tu sa proti tejto variante postavila aj cesta cez cigánsku osadu pri Letanovciach, takže určite nie.
5. Včera som šiel dosť divokou trasou a som si uvedomil, aký som pochabý, aj keď už, vzhľadom k svojmu veku, by som už mal mať rozum. Nemal som dvakrát chuť objavovať nové cesty, keď som vedel, že Biely potok je miestami dosť hlboký. Brodiť cez Biely potok sa mi veľmi nechcelo a o plávaní nemohla byť ani reč. (Keby to bolo nutné, určite by som to urobil.)
6. Táto varianta zvíťazila, a to aj kvôli počasiu, ktoré som síce zistil až ráno.

Slovenský raj, Klauzy - počas opravyTak s takýmito myšlienkami som zaspával, až som zaspal. Ráno som si natiahol budík, aby som nedrichmal celé doobeda. O 06.00 h. mi zazvonil budík, no ešte som si trocha poleňošil. So svojím telom som urobil základné ranné hygienické úkony, keď tu som začul zvuk motorov. Už z diaľky som počul zvuk nejakej Avie, ako sa derie po ceste. Nakoniec zabočili k Hamburgerkám, boli to lesní robotníci, ktorí prišli na Avii spolu s lesníkom na Nive.

Slovenský raj, Klauzy počas opravy hrádze. 2012Ja som bol ešte zatvorený, tak som ich mohol nerušene pozorovať cez škáročky. Zbalil som sa, no a aby som mal viac svetla na prípravu raňajok, tak som otvoril dvere, čo vyvolalo údiv na tvári jednej lesnej robotníčky, ktorá to z Avie zaregistrovala. Pokračoval som v príprave raňajok, ktoré pozostávali z ryže a ďalšej mäsovej konzervy. Už aj raňajky som zjedol a postavil som sa do dverí, kde na mňa padol pohľad ďalšieho pracovníka, ktorý nie a nie odrhnúť zrak. Možno videl nejaký prízrak. Pre istotu som mu zakýval a čuduj sa svete, zakýval späť. Poupratoval som po sebe, zobral som odpadky (prázdne obaly – hliník z konzervy) a vyhodil som ich do koša. Pristavil som sa na kus reči s horárom – lesníkom. Zbadal fotoaparát okolo krku a padla reč aj na Biskupské chyžky aj na medveďa. Dozvedel som, že tých chyžiek tu bolo osem, no postupne zostala už len táto jedna, kde občas úraduje pri prácach v lese. Keď sa z môjho rozprávania vtipov o medveďovi presvedčil, že nemám v záujme riskovať svoj život kvôli fotografii medveďa, ma prepustil a šiel som si svojou cestou.

Vieš čo robiť, ak ťa napadne medveď?
Nemusíš robiť nič! Medveď urobí všetko aj za teba.

Vieš ako sa brániť proti medveďovi?
Potrebuješ jednotlivo balené cukríky a silné ruky! Ak ťa medveď naháňa, postupne vyhadzuješ cukríky. On sa zdržuje rozbaľovaním a ty to využiješ a utečieš mu! Keď už ti došli cukríky a stále ťa doháňa, postav sa zoči-voči a využi moment, keď má doširoka otvorenú papuľu, pripravenú na záverečný hryz do tvojho krku. Vtedy vopchaj mu ruku až po plece do žalúdka, alebo ešte hlbšie, uchop vnútorností a jednoducho ho vyvráť. A už máš vyhrané.

Dúfam, že si pochopil, že to boli vtipy a nebral to ako návod!

Slovenský raj, Biely potok  Slovenský raj, Biely potok  Slovenský raj, Biely potok

Tak som sa kotúlikal, nie veľmi príjemným počasím (chladno, sychravo, všade mokro) dole do doliny Bieleho potoka po žltej značke. Sem tam som videl stopy optimistov, ktorí počas cesty smerom hore, vyryli na padnuté kmene stromov odkaz: "Len 100 metrov k vrcholu!". Vrchol bo pritom ešte asi na 30 minút cesty, čo sa síce nevylučuje, no absolútne to nezodpovedalo skutočnosti. Moje kotníky, týmto prudkým zostupom, dostali zabrať.

Nakoniec som vyšiel na rúbanisko nad Klauzami. Prešiel som popri prameni, kde som si doplnil zásoby vody. Na Klauzoch boli stroje a aj robotníci, ktorí pracovali na hrádzi.

Slovenský raj, Biely potok  Slovenský raj, Biely potok - neudržiavané rebríky  Slovenský raj, Biely potok - neudržiavané rebríky

Voda Bieleho potoka bola v dôsledku prebiehajúcich opráv zmútená a vyzerala miestami až ako mlieko. Postupne sa vody potoka vyčistili. Bez nejakých mimoriadnych udalostí som došiel až k ústiu Sokolej doliny, kde sme minule odpočívali. Pokračoval som ďalej k ústiu Kyseľa. Kyseľ pre výstup – ako vždy uzavretý.

Slovenský raj, Biely potok - neudržiavaný most  Slovenský raj, Biely potok - neudržiavaný most  Slovenský raj, Biely potok

Ďalej som šiel dolinou Bieleho potoka. Niektoré vodorovné drevené rebríky boli v žalostnom stave. Na opravu jednoducho niet a tak ďalej... Cesta už nevedie tesne nad Bielym potokom, ale vyššie po úbočí hory. Boli odmontované rebríky. Škoda. Táto časť bola veľmi zaujímavá, išlo sa tesne nad hladinou a tu Biely potok dosahuje miestami hĺbku 3-4 metre,  možno aj viac. Keď sa to skĺbi s priezračnou čistotou vody a vynikajúcou viditeľnosťou do hĺbky, je možné zbadať ryby a iné vodné živočíchy, ktoré žijú v tejto časti Bieleho potoka.

Slovenský raj, Biely potok, rázcestie KyseľVeľmi som sa nezdržiaval, lebo som chcel prísť na Čingov, čo najskôr, aby som chytil nejaký ten spoj. Je pravda, že som ani netušil, kedy ten spoj odchádza. Ísť pešo až do Spišskej ma nelákalo. Preto som sa ani veľmi nezdržiaval fotografovaním. Dorazil som pod Tomašovský výhľad a rezkým krokom som sa vybral na Čingov. Pred ústím Lesnice som si nabral vodu, aby som mal aspoň pár kvapiek. Došiel som na Čingov a v reštaurácii mi povedali, že autobus do Spišskej mi odišiel pred 5 minútami. Na porazenie!

srm-4-biely-potok-ihlicieĎalej som mohol ísť cez les po značkovanom chodníku, s tým, že vyjdem pri vodohospodárskej stavbe neďaleko Smižian, alebo po asfaltke do Smižian a dúfať, že ma niekto zoberie. Ani ja sám som tejto variante neveril, veď kto by zobral trampa s klobúkom a batohom na chrbte do auta, ale niekedy aj motyka vystrelí. A to sa práve stalo, len cieľ cesty bol smer Poprad a nie Spišská, tak som slušne poďakoval a pokračoval som pešo do Smižian. Nikto ma nezobral, no to pre mňa nebolo prekvapenie, lebo som s tým počítal. Už som videl pod sebou Smižany aj železničné koľaje, po ktorých uháňal rýchlik do Košíc, ktorý som nestihol, vďaka 5 minútam.

Slovenský raj, pod Tomašovským výhľadomDorazil som na zastávku MHD v Smižanoch, kde som mal akurát toľko času, že som sa stihol prezliecť z upoteného a mokrého šatstva do suchého. Nastúpil som a nechal som sa viezť na autobusovú stanicu do Spišskej. Už som vedel, že domov pôjdem vlakom, ktorým sme šli aj minule, tak som mal čas asi hodinku. Kúpil som si lístok na vlak. Začínal sa ozývať aj hlad, tak som to využil návštevou potravín pred železničnou stanicou, kde som si nakúpil nejaké pečivo a liter mlieka.

Slovenský raj, Ihla a KazateľnicaTakto vyzbrojený som si sadol vonku na lavičku a obedoval som. Načo si mám sadať dovnútra? Extrémna zima nebola a nelákala ma spoločnosť osôb, ktoré voňali,či skôr smrdeli, ináč ako ja. Tých 40 minút snáď hádam vydržím, veď nie som z masla!

Tak ešte 5 minút a rýchlik je tu … Ozvala sa hláška o meškaní vlaku. Rýchlik mal meškanie 50 minút, s tým, že meškanie vlaku sa môže zmeniť. Do kelu! Dúfal som, že meškanie sa bude meniť a vlak príde skôr. Tak už sedím vonku dobré dve hodiny a znova meškanie vlaku zvyšuje na 70 minút. Kúrnik – šopa! Do kelu! To snáď nie je pravda!

Vlak, ktorý som zmeškalNakoniec vlak prišiel a aj miesto na sedenie som mal. Pred vystúpením v Košiciach som sa vybral na chodbičku a zrazu som si uvedomil, že mi je zima na hlavu. Samozrejme zabudol som si klobúk v kupé. Vrátil som sa – bol tam! V Košiciach som vystúpil a došiel domov.

Tak sa skončil môj tramp v Slovenskom raji v roku 2012.

PS: Prečo mal vlak meškanie? Zistil som si to až doma. Nejaký človek, ktorý si neváži vlastný život sa vrhol, niekde pri Mikuláši, pod vlak.

Štatistika trasy:

Celkom prejdených: 51 km
Zdolané prevýšenie: 1988 m
Zdolané klesania: 1966 m
Prejdené rokliny: časť Prielomu Hornádu, Veľký Sokol - Róthova roklina, celé Kláštorná roklina, Kyseľ - náhradná trasa